19 december 2010

Pendeltåg

Att åka pendeltåg genom en snöstorm i Stockholm är lite som att gå på vatten.
Det går om gud vill...
Men vad gör man inte för att hinna hem till mammas julskinka och klädning av den gröna plastgranen. Kanske är det att få pussa på katten som lockar mest eller att få köpa en ny mobil i mellandagarna. Men men ut i Stockholms trafiken måste man. För mellan Segeltorp och glöggmys ligger upplands väsby och det är därifrån tågen går. Så på något vänster så måste man lösa ologiken av att ta sig från punkt A till punkt B. Det smartaste sättet idag hade nog varit att själv uppfinna ett nytt fordon som kan färdas på snö eller genom luften. Men men hade inte tillräckligt med tuggummi för att göra en Mc Gyver så fick göra som alla andra vanliga dödliga och åka med SL. Som jag förövrigt tror står för Snö Labila. (

labil

  1. utan jämvikt; ostadig; vacklande)
Men men, jag ringde modern och varnade att detta nog kunde ta tid. Och gav mig ut i stormen. Först var bussen 20 minuter sen. Och att åka med en sladdande buss genom huddinge kommun är spännande. Jag satt och bad till gud att vi inte skulle få motorstopp i backen och det funkade? För fram kom jag. Lyckades till och med hinna med ett pendeltåg oxå. Pendeltåget som skulle gått 19.05 kom lägligt in 19.23 och jag hoppade på och meddela Rita som oxå skulle med att vi blir tidiga och får vänta lite i Upplandsväsby. Det skulle jag inte sagt. Det ska ta ca 40 minuter från Stuvsta till UV och vårat tåg skulle inte gå förrens 19.50. Men i Sollentuna blev vi fast. Rita hann med tåget iaf. Men I Sollentuna blev vi informerade om att det var växelfel och att vi skulle bli kvar ett bra tag och att man borde kolla på alternativa vägar eftersom det var tågstopp hela vägen till MÄRSTA! Det snälla unga paret som skulle på glögg fest på hållplatsen efter UV hade Iphones och kollade upp alternativa vägar. Men det visade sig ganska snabbt inte vara något alternativ. Så det var bara å vänta. Under väntans tider hann vi prata en del, läsa onödiga fakta på Iphone och jag bjöd på mina hemmagjorda julgodisar. (Man ska vara snäll mot sina medresenärer) Jag ringde fadern mitt i växelfelskrisen och undrade om han kunde leta rätt på kundservicenumret till UL så att vi i nödsituation skulle kunna ringa å höra om de kunde hålla tåget. Men det var ju lugnt tänkte jag för det var 40 min tills tåget skulle gå i UV och sträckan sollentuna UV ska bara ta 10 min. Men efter en massa växelfel och tågstopp så satt vi där mittemellan Rotebro och Upplandsväsby och klockan är 19.43 och jag börjar känna att det här kan bli lite tajt. Så jag kollar menande på Rita som svara. - Yeah it's time to call now Cecilia. Så jag ringer till kundtjänst och blir till slut framkopplad till en mycket trevlig Robert. Jag hinner bara säga pendeltåg innan han säger att han gjort allt han kan för att hålla tåget i Upplands Väsby. Och mycket riktigt, efter en språngmars över perongen så kom jag fram till tåget andfådd. (För självfallet hade vi suttit längst bak i tåget och skulle längstfram till UL tåget...) Och nu sitter jag på rätt UL tåg. Vi har kört in förseningen och kommer vara framme i Gävle om dryga timmen . Äntligen känner jag lite julefrid.




Och en riktigt stor Ros till UL snubben Robert som fixade tåget. Du är guld värd idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar