4 januari 2011

Facebookhandikappet

Min far är mer paranoid än Stalin i Sovjet-Ryssland. Hur han ens klarar av att använda internet är en bra fråga. Antagligen eftersom han litar på lovorden från internetoperatörer och avast firewall. Eftersom jag gick media och klarar av att starta datorn själv och typ programmera en simpel hemsida så är jag huset GURU när det kommer till Facebook och sociala medier. Varför ska 50-talister skaffa facebook? eller rättelse varför kan de inte lära sig hur skiten funkar? Eller inse att Facebook om några år kommer vara större än någonsin eller vara bortglömt beroende på vad som kommer näst i cyberspace. Pappa har iaf problem med att alla applikationer med test som vilket mumintroll är du alltid vill spara en massa privat information om dig och publicera bilder m.m i din logg. I lätt irritation över att inte få veta vilket mumintroll han är utrycker han ilskan mot mig och undrar om JAG gör sånna här tester. Jag svarar lugnt ja, eftersom jag vet att hela facebook ändå äger alla mina personuppgifter, bilder, foton och filmklipp. Detta säger jag såklart inte högt, inte heller säger jag att man antagligen skulle kunna hitta saker om min käre far även om han inte hade facebook. Det räcker att ha lite skillz i datorhackning eller vara medveten om hur man skriver inlägg i flashback forumen kan man få reda på en hel del om de flesta i denna värld. Poängen med det hela är att det inte är någon idé att försöka vara anonym på nätet för även om du flyttar ner till Afrikas tropiska djungel så kan du ge dig sjutton på att någon kommer skriva om det i sin Facebook status.

//Dottern som inte är någon datorexpert bara ganska duktig.

1 kommentar:

  1. Ur led är tiden.
    Ring klocka ring,
    ring ut det gamla,
    ring in det nya,
    eller twittra, blogga, skypa.

    SvaraRadera