8 februari 2011

I'm gonna party like it's my birthday!


Nu har ännu ett decennium gått. Mitt hår har blivit lika mycket kortare som jag har blivit längre. Typ. Jag har inte tonårsrevoltat, skärt mig i armarna eller haft en taskig fylla. Jag är bara homo och paranoid. Men det är kanske inte så bara. När jag fyllde tio minns jag att jag tyckte jag var så gammal. Men sen kom jag på att om det skulle ta lika lång tid att leva tio år som det gjort och leva de tio jag redan levt så var jag nog inte så gammal. Nu är jag tjugo och jag känner mig så ung. det känns som att de tio åren jag har framför mig är så viktiga. Framtiden ska bestämmas, kärleken hittas, barn skaffas, lån avskaffas. Amorteringar hit och försäkringskassan dit. Man blir snurrig bara man tänker på det. Nu funderar jag mest på när man börjar känna sig vuxen? För jag känner mig så ung. Trots att jag handlar mat, tvättar och städar toan alldeles själv. Åker tåg över halva Sverige och planerar in saker på egen hand. Är det när man står och avlägger bröllopslöftena som det infinner sig? Eller när man skaffar sitt första hus? Eller när man har ansvar för en liten parvels liv? När infinner sig lugnet av. Nu är jag vuxen, det känns bra. Jag kommer nog streta emot ända in i det sista med att bli vuxen. Vägra dricka Kaffe och gå i fotriktiga skor. Fortsätta att ha flatfrisyrer och gubbkepsar ända tills jag blir gammal och grå. För då ska jag bli en gumma. Visst är det långt dit men om jag överlever tills jag bli 70 så ska jag bli gumma. Jag har dock inte så bra förutsättningar för detta. Bilden av en gumma är oftast en liten rund tant med blida ögon som gungar i en gungstol och stickar babykläder. Krösa-maja i Emil style. Men jag ska göra mitt bästa för att krympa och lägga på mig tills dess. Tyvärr så är väl risken att stickningen har dött ut med 70-talisterna men jag kanske kan gunga i gungstolen och spela Angry Birds på min Iphone 75K och gnälla över att tanten min har blivit så gaggig på gamla dar.


Kände att det blev lite offtopic på slutet men summan av kardemumman är väl denna. Att man inte är äldre än man gör sig. Och jag tänker se till att vara ung så länge jag kan. För det där med att vara vuxen verkar så förbannat jobbigt!

Ett stort Grattis till mig själv, livet hittills har du gjort bra.

nu drar vi till Systemet!

Btw, Världens bästa syster har gjort en videoblogg till mig, check it out på

http://gerdabylund.blogspot.com/2011/02/grattis-pa-fodelsedagen-onskar-lollo.html


2 kommentarer:

  1. Då infinner sig frågan: HUR långt hår hade du egentligen när du var 10??? :)

    Hoppas du hade en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Eller HUR lång jag var när jag var tio ;) skulle gissa på att jag var runt 1,52 / 1,55 när jag var tio och hade långt hår alltså en bra bit ner på ryggen typ 30/40 cm :P Och nu har jag några millimeter långt hår och är 182/185 så tror att det stämmer skapligt bra ;)

    SvaraRadera