9 april 2011

Klacken och Jag

Hur länge har jag känt den underbara Klacken?
fröknarna bevandrade samma dagis för en 18 år sedan
Men det var först när verkligheten
Ja skolan.
Kom in i bilden som vi lärde känna varandra.
Då tyckte jag att Klacken var en olydlig snorunge
Som rymde från skolan hela tiden och var lite småkaxig.
Själv var jag sån att om man slog upp ordet
nörd
i Svenska akademins ordlista så kom det upp en bild på mig.
Jag tyckte bäst om att skriva berättelser
Och nörda in mig på saker
Dinosaurier
Egypten
Sagan om Ringen
you get the point.
Men på något sätt hängde vi ändå med samma människor
och till högstadiet så var hon en av de tre som jag ville ha med mig till högstadiet.
Inte för att vi umgicks
utan för att fröken sa att jag inte bara kunde välja Rebecka.
På högstadiet hamnade vi i samma gäng på fyra tjejer.
Och Klacken blev ofrivilligt ihoptvingad med nörden Sillen.
Hon gav mig inblick i vad som var snyggt att ha på sig
Och jag gav henne inblick i vad matematik är
Efter att ha stötts och blötts i fyra år
Så gick vi skilda vägar
Men eftersom Klacken och Rebecka fortsatte spåren i samma klass
Hölls kontakten även under de tre åren
Och under det sista av dessa tre utvecklades Sillens och Klackens
kamratskap till vänskap
Vilket övergick till någon sorts stödgrupp i höstas
När Klacken satt i Lampeland i Norge och ville hem
Och jag satt i Stockholm och oxå ville hem.
Nu är Klacken sen en tid tillbaka i Gävle
Och mitt liv i Stockholm är trivsamt och bra.
Men jag hade inte överlevt hösten utan henne.

Och denna helg har det nostalgitrippats
Cyklats och fnittrats
och vi har även insett en sorglig sak
Till hösten
Finns en stor risk
Att Sillen kommer bo i Umeå
och Klacken i Malmö
det är ca 120 mil
Jag kollade på Eniro.

Så även om Klacken hatar Marit Bergman
tänker jag avsluta med ett citat av sångerskan.

"Whereever you go,
I hope that you know,
that I'm at your command!
'cause I will always be your soldier"

Nog med hyllande för idag.
Nu äter vi.

1 kommentar:

  1. Nu är du för underbar min lilla sill, hon vill bara äta upp dig! Och utan dessa stödsamtal hade hon nog gått och dränkt sig i någon fjällbäck närliggande bostaden.

    Ur Awesome! <3

    SvaraRadera