29 mars 2013

hårresande

Hur kommer det sig att hysterin kring hår är så total? flickor ska ha långt svallande hår och pojkar ska ha kort välklippt hår för att passa in i vårt myspysiga ostkrokssamhälle. Om en som jag klippte av sig sina svallande lockar när en var 14 och aldrig efter detta ens övervägt en frisyr över 10 cm så får man höra om det för all evig framtid tycks det som. Vänner som undrar om en inte "är nyfiken på hur det skulle se ut om det var långt" pappor som sagt att en skulle vara så söt om en hade långt hår. Nog att pappa tycker att jag är söt som jag är så önskade han nog att jag hade de där prinsesslockarna kvar. Flickvännen får titt och tätt höra att hon ser ut som en pojk och hennes mamma önskade nog helst att hon var lite mer "tjejig". Men vad är tjejigt egentligen? och vad är det som avgör vad som är tjejigt? är det ostkrokssamhällets uppbyggnad som bestämt att långt hår, rosa och glitter är tjejigt ? Jag tycker om Dresch inställning. Jag klär mig såsom jag tycker är snyggt. Och lite samma är det med mig och mitt hår. Så fort de där lockarna blir lite för långa så mår jag dåligt för jag trivs i mina korta frisyrer och har alltid gjort. Ända sedan lågstadiet hade jag ju tjatat om det korta håret men först på högstadiet så fick jag klippa av det. Jag hade ju faktiskt kunnat ångra mig som min mamma sa. Varför skulle jag ångra det tänkte jag? Men mamma utgick väl ifrån ostkrokssamhället där flickor vill ha långt hår och toffsar och där bara pojkarna vill vara kortklippta. Men en sak kan jag säga och det är att valet att klippa av håret är det bästa jag någonsin gjort. Jag trivs så sjukt bra i mina korta frisyrer. Och det betyder inte att jag inte är tjej eller vill vara pojke eller är någonstans mittemellan för mig handlar det om vad jag tycker är snyggt och tjejer i korta frisyrer är det snyggaste jag vet. Mig själv inräknad. Så håret lär inte bli långt än på ett tag. Och tur är väl det för jag är ju så förbannat söt i den här frisyren. eller hur pappa!?!

Published with Blogger-droid v2.0.6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar