30 augusti 2011

nittiotalist, javisst!

Läste idag på svenska filminstitutets hemsida att de söker unga filmare som ska göra kortfilmer om hur det är att vara nittiotalist. Länkade länken till min filmande vän Nilima men tänkte att det här nog kan bli ett ämne för bloggen. Så nu kommer här ett riktigt jädrans långt himmelskt inlägg om det fina decenniet då jag och många av mina vänner föddes.

Som nittiotalist så föddes man in i en värld där berlinmuren inte existerade. Det var ett himlans tjat om öst och väst när jag föddes men när jag var gammal nog att förstå var det ett minne blott. Man förstod inte att Amerika och Ryssland hatade varandra förrens man på högstadiet läste om något som hette kalla kriget och förstod att jordens undergång varit nära när ens föräldrar typ var lika gamla som man själv var på högstadiet.
Man lärde sig att tanka ner film från piratebay innan man förstod hur en dvd spelare fungerade och när ens föräldrar vägrade att öka bredbandshastigheten var de dumma i huvudet. Man kan antagligen mer än sina föräldrar om datorer och vikten av det sociala nätverket online tror jag ingen undgått. Vi förstod tidigt att wikipedia är lösningen på allt även om den inte är tillräckligt källkritisk för att användas i skolarbeten.

Jag som tillhör de tidiga nittiotalisterna minns med nostalgi saker som
  • Att spela snake på nokia 3310
  • Super Mario
  • Sagan om ringen som var typ det coolaste som kommit ut specialeffektsmässigt när jag var sisådär 11/12 år. (det vill säga innan James Cameron kom och sabbade allt med Avatar och 3D)
Jag minns milleniumskiftet men var för ung för att tro på jordensundergång.
the Apocalyps is not an option when you're nine.
Jag har stora drömmar om framtiden och tror att allt går att förändra bara man engagerar sig lite. För vi har sett saker förändrats över nätter. Vi är en generation av ironi och sarkasm i form av serier som family guy och simpssons. Vi är generationen som gav nörden ett ansikte och där det inte längre var mobbat att ha megastora glasögon (behövde inte ens ha styrka i dem)

När jag röstade för första gången så var det en blå regering för första gången sedan jag föddes.
Vi har alla koll på miljön, vi kommer statsistiskt sett trots allt antagligen leva om femtio år när isen enligt Al Goore smälter och vår uppväxt har varit kantad av miljöhot och översvämningar.

Vi är generationen med åsikter och som spyr ut oss allt i bloggar och på twitter.

I cyberspace ser alla dig, att kunna sälja sig själv är guld värt.

Det bästa med att vara nittiotalare förutom det obvious fact att vi fått uppleva tv serier som bigbang theory och Trueblood är nog att vi föddes i en våg av förändring och blev därför puchade att gå vår egen väg och inte ta ett nej. Att vara född i generation som alltid haft rätten att gifta sig med vem de vill dagen de fyller 18 år. Att vara född i en generation som är så kritisk mot omvärlden och framtiden. Men som ändå någonstans hittar ett hopp en styka att våga förändra.

1991 - 02 - 08
Saab Automobile AB, som har haft 4,6 miljarder SEK i förlust, lägger ned sin nya fabrik i Malmö. 800 mister jobbet [2].*

*källa, wikipedia.org...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar